hurtownia elektryczna ELESKA
tel. 601402248
skrzyniarz@poczta.onet.pl
Rozruch gwiazda-trójkąt
Sposobem na zmniejszenie prądu rozruchowego, jest zastosowanie w celach rozruchowych przełącznika gwiazda - trójkąt.
uzwojenia połaczone w gwiazdę
uzwojenia połaczone w trójkąt
Rozruch ten jest jednak możliwy tylko dla silników 3-fazowych,
które mają wyprowadzone 6 zacisków na tabliczce zaciskowej, umożliwiajace odpowiednie podłaczenie uzwojeń stojana w gwiazdę lub w trójkąt.
tabliczka znamionowa zawierająca 6 zacisków
Połączenie w gwiazdę polega na połaczeniu końców wszystkich trzech uzwojeń do jednego wspólnego punktu,
a pozostałych trzech końców do kolejnych faz sieci zasilającej. W ten sposób każde z uzwojeń stojana podłączone
jest jednym końcem do przewodu neutralnego N, a drugim do przewodu fazowego (L1, L2 lub L3).
Na każdym z tych uzwojeń występuje zatem napięcie fazowe (czyli w naszych warunkach wynosi ono 230V).
Zwykle nie stosuje się połączenie punktu wspólnego wszystkich uzwojeń z punktem neutralnym N ponieważ nie jest
ono konieczne.
uzwojenia stojana połączone w trójkąt
uzwojenia stojana połączone w gwiazdę
Połączenie w trójkąt polega na połączeniu końca uzwojenia danej fazy z początkami uzwojenia
fazy następnej (punkt U2 łączony z V1, V2 z W1 a W2 z U1). Połączone w ten sposób uzwojenia tworzą zamknięty obwód,
a jego wygląd przypomina trójkąt. Punkty wspólne uzwojeń łączone są następnie do kolejnych faz sieci zasilającej.
W tym połączeniu wcale nie wykorzystuje się punktu neutralnego. Przy połączeniu w trójkąt na każdym z uzwojeń
panuje napięcie międzyfazowe (które w naszych warunkach wynosi 400V).
Przy połączeniu uzwojeń silnika w trójkąt, prąd pobierany przez silnik z sieci jest 3-krotnie większy niż
prąd pobierany przy połączeniu w gwiazdę. Także moment elektromagnetyczny a więc i moc silnika w tym przypadku
są 3-krotnie większe. Stosując przełącznik gwiazda – trójkąt możemy wystartować silnik połączony w gwiazdę,
przez co będzie mniejszy pobór prądu z sieci zasilającej, a następnie po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej
prędkości obrotowej przełączyć uzwojenia stojana w trójkąt, tak, aby silnik mógł zapewnić pożądaną przez nas moc.
W starszych rozwiązaniach przełączenie zwykle dokonywane było ręcznie przez operator, obecnie stosuje się specjalizowane do tego celu układy styczników i przekaźników dokonujące automatycznego przełączenia po nastawionym wcześniej czasie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz